Netiketa – slušný tón komunikácie
- 26/08/2021
- edugabi
- 0
Netiketa – etiketa na internete. Aj na internete sa spávame ako v reálnom živote. Nezabúdajme, že na druhej strane je reálny človek. Vaše správy sa môžu dosť k tisícom ľudí na celom svete a závisí od tónu a obsahu správy, aký obraz si o Vás títo ľudia vytvoria.
Myslíte na to, že každý máme svoje city, preto nebuďte agresívny, neútočte a argumentujte k veci. Je jednoduché sa skryť za „fasádu“ internetu, predstavte si na druhej strane seba. Odpúšťajte chyby – i vy ste niekedy začínali a nikto z nás nie je dokonalý.
Pri komunikácií buďte stručný a vecný. Uvádzajte všetky potrebné a zodpovedajúce informácie.
#Netiketa chatovania
Aj keď sa rozprávate s fyzicky neprítomným človekom je to skutočná komunikácia. Dnes si povieme pár pravidiel chatovania.
- rešpektujte pravidlá skupiny, do ktorej ste sa zapojili
- pozdravte sa, nie je potrebné zdraviť každého zvlášť, stačí jeden pozdrav
- pred zapojením do diskusie si najprv pozrite obsah a až potom reagujte
- nepredpokladajte, že budú s Vami chcieť komunikovať neznámi ľudia
- rešpektujte, ak niektorý používateľ používa prezývku. Ak ho poznáte treba rešpektovať, že chce ostať v anonymite, preto ho neoslovujte menom.
#Vykanie alebo tykanie na sociálnej sieti
Vykanie je v spoločnosti prejavom slušnosti, zdvorilosti a úcty k neznámemu človeku, či osobe, s ktorou udržiavame formálny vzťah. Na sociálnych sieťach a na internete sa správajme tak, ako pri osobnom stretnutí:
- ak osobu nepoznáme osobne, je nezdvorilé druhej osobe na facebooku pri komentároch alebo priamej komunikácií tykať
- keď je nám niekto pri komunikácií sympatický tykanie nenavrhujeme cez sociálne siete. Je to neslušné, môžete to urobiť pri klasickom osobnom styku.
- výnimočne si môžeme potykať po telefóne, či pomocou videohovoru alebo cez Skype
Cieľom komunikácie na sociálnych sieťach je aby sme sa spoznávali, udržiavali priateľstvá, preto sa správajme tak, aby sme sa na komunikáciu tešili!
#Píšte gramaticky správne
Nespoliehajte sa na autokorekciu, preklepy, chyby, chýbajúce čiarky a bodky sťažujú pochopenie textu a môžu zmeniť zmysel jeho obsahu. Nikto si nechce lámať hlavu nad tým, čo ste chceli povedať. Máte problém s pravopisom a interpunkciou? Čo tak zopakovať si pravidlá slovenského jazyka, ktoré ste sa učili v škole? Pred odoslaním správy si ju ešte raz prečítajte.
#Nezneužívajte emotikony
Dnes si nevieme predstaviť modernú komunikáciu bez emotikonov. Môžeme nimi nahradiť slová, emócie dokonca aj celé vyhlásenie. No nahromadené emotikony sťažujú čítanie a pochopenie toho, čo chcete povedať. Nevkladajte emotikony do stredu vety a nezamieňajte smajlikami slová.
#Nepoužívajte kláveseu CapsLock
Písať VEĽKÝMI PÍSMENAMI na internete znamená kričať. Ak chcete vo svojom texte niečo zdôrazniť alebo pritiahnuť pozornosť čitateľa použite formátovanie textu alebo iné zvýrazňujúce prostriedky.
#Vážte si čas iných ľudí
Komunikácia v messangeri alebo na chate sociálnych sieti môže byť synchrónna alebo asynchrónna. Väčšinou výmena informácií sa uskutočňuje hneď. No neurážajte sa, ak nedostaneme odpoveď hneď. Takisto sa vyhnite komunikácií v noci, zvlášť ak je niečo veľmi súrne. Človek, ktorý očakáva okamžitú reakciu, obyčajne chce riešiť veci „tu a teraz“ z egoistických dôvodov. Každý má právo odpovedať a reagovať na správy vo vhodnom čase. Je normálne odpovedať: Prepáčte, odpoviem Vám zajtra/neskôr/….
#Nepostujte v príspevkoch fotografie priateľov bez dovolenia
Po prvé, fotografia sa nemusí páčiť vášmu priateľovi. Po druhé, nie všetci sa chcú prezentovať tým, ako trávia voľný čas a chránia si súkromie. Zverejnenie takýchto fotografii Vám môže narušiť priateľstvo, preto sa radšej vopred spýtajte a požiadajte o povolenie zverejniť fotografie.