Everydaymanager

Aj Vám sa stáva, že sa počas konverzácie s niekým pozriete očami po miestnosti? Mne sa to občas stane…. Nerobte to. Pôsobí to tak, ako keby ste hľadali niekoho ďalšieho, s kým chcete hovoriť. Správajte sa ku každej osobe, s ktorou sa rozprávate s úctou. Neverbálne gestá môžu ma vplyv na váš úspech v práci, preto si dávajte na ne pozor.

V mojom článku sa dozviete niekoľko zaujímavých rád o našich gestách vedomých aj nevedomých a prečo je nevyhnutné, aby ste si dávali vedome pozor na to, aká je reč vášho tela – najmä v biznis komunikácii.

“Najdôležitejšou vecou v komunikácii je počúvanie toho, čo nie je povedané.”

Peter F. Drucker

Neverbálna biznis komunikácia

SPRÁVNY POSTOJ o nás hovorí veľa, pretože to ako sa cítime prenášame do nášho postoja. Ak ste sebavedomí stojíte priamo, hlavu držíte hore a uši a ramená máte v jednej rovine. Taký postoj podľa odborníkov dá signály aj nášmu mozgu – o tom, že sa cítime silný a dôveryhodný.

Ak máte nižšie sebavedomie vidno to aj na Vašom držaní tela. Mierne hrbenie, stiahnuté ramená, zaguľatený chrbát – to všetko sú známky toho, že sa chcete chrániť, chrániť si svoje JA.  Čím vyššie sebavedomie, tým vystretejší chrbát!

OČNÝ KONTAKT je jednou z najdôležitejších vecí neverbálnej komunikácie. Pozerajte sa pokojne do očí – vzbudzuje to dôveru. Udržujte trojuholník skladajúci sa z oboch očí a úst. Naopak, ak sa vyhýbame očnému kontaktu môže to naznačovať klamstvo, nečestnosť, únavu. Pokiaľ sa neviete niekomu dívať do očí, pozerajte sa na bod medzi očami.

Hovorí sa, že oko je do duše oknom a Vaše oči o Vás prezradia veľa, preto sa vždy pozerajte srdcom.

GESTÁ. Gestikulácia je veľkým pomocníkom pri komunikácií, ale aj tu platí, že by sme mali gestikulovať primerane.  “Veľké” gestá rukami. V biznise platí: malými gestami sa demonštrujú veľké veci. Silné autority používajú na zdôraznenie vecí malé gestá. Ak rukami príliš rozhadzujeme, naznačuje to slabosť a nedostatok sebadôvery. V spoločnosti ruky nemajú čo robiť “od pliec hore”. Vylúčte zo svojho repertoára žmolenie si ucha, prihladzovanie vlasov, podopieranie hlavy – všetko to pôsobí neprofesionálne. Jediné povolené gesto je napravenie rámu okuliarov. Vaše líderské kvality demonštrujú zdržanlivé a kontrolované gestá.

ÚSMEV je dôkazom sebavedomia, otvorenosti, prívetivosti a energie. Bez neho pôsobíte chladne a prísne. Pritom príjemná tvár a jemný úsmev sú tými najsilnejšími zbraňami v neverbálnej komunikácii a prirodzene vyvolávajú vo vašom okolí príjemné pocity a sympatie. Rovnako pri telefonovaní – verte či nie, na vašom hlase poznať, či sa usmievate. Nasaďte si na tvár príjemný úsmev, kým pri vyzváňaní čakáte, či vám druhá strana zdvihne.  A rada na každý deň? Oblečte si úsmev, jedna veľkosť svedčí všetkým.

MOJA OSOBNÁ ZÓNA. Každý človek má okolo seba priestor, svoju osobnú zónu, v ktorej sa chce cítiť dobre a neohrozene. V osobnej zóne komunikujeme s kolegami v práci alebo na úradoch. Len rodinní príslušníci a blízki ľudia majú dovolené narúšať našu intímnu zónu. Narušenie osobného priestoru má nepriaznivý vplyv aj na obchodné vzťahy. Jednoduchým pravidlom je, že sa ku kolegovi nepribližujte bližšie ako na pol metra a nikdy nenakladajte s osobným priestorom spolupracovníka ako so svojim vlastným.

Vo všeobecnosti platí, že čím vrúcnejšie city a sympatie prechovávame k určitej persóne, tým bližšie ju/ho k sebe pustíme. Klišé ako „držím si ho od tela,“ či „pustil som si ho k telu,“ nie sú len metafory. Ono to tak naozaj funguje

SYNCHRONIZÁCIA. Ak sa nám niekto páči máme tendenciu kopírovať jeho postoj, tón hlasu, gestá a pohyby. Chceme sa naladiť na rovnakú vlnovú dĺžku s našim partnerom a tomu hovoríme aj zrkadlenie. Skúste si to niekedy pri rozhovore vyskúšať a budete prekvapení, ako si týmto spôsobom viete získať sympatie a náklonnosť. Dávajte si ale pozor, aby si dotyčný nevšimol, že identický opakujete jeho gestá:-)

ČUMENIE DO MOBILU. Vy patríte k ľudom, ktorí sú závislí na mobile? Kontrolujete pravidelne display a aby Vám nič neuniklo položíte mobil medzi Vás a osobu, s ktorou sa bavíte? Tento akt len symbolicky hovorí o tom, že objekt medzi vami je dôležitejší, než samotná osoba, s ktorou komunikujete. Svoj mobil prepnite na tichý režim a odložte. Vyhovárať sa na svojho šéfa je iba znakom manipulácie. Samozrejme, že existujú výnimky, preto ak čakáte dôležitý hovor upozornite na to vopred partnera.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *